söndag 21 oktober 2012


این نوشتار توسط انی کاظمی در تاریخ ۲۰م فروردین، ۱۳۸۸ و در دسته "تاریخ تمدن ایران باستان + موضوعات باستانی + هخامنشیان" ارسال شده است.

نویسنده : 
در نوشته اسرا (Esra) که بخشی از   میباشد ذکر شده است که  عقاید مذهبی  کشورهای تحت سلطه خود را محترم می شمردند و روش سازشگرایی با  غیر ایرانی داشتند. به همین روایت یهودیان در اروشلیم به دستور  ساخته شده است.
اما بطور یقین این سازشگری با ادیان دیگر را نمیشود با لغت “قبول کردن و یا تحمل کردن عقاید دیگران” „tolerance“ توضیح داد. چرا که این واژه در بعد از دوره روشنگری مرسوم گردید (قرن ۱۸). مدارک کامل و تسلسلی تاریخی در مورد  مذهبی  وجود ندارند که با استناد بر آنها بشود یک تصویر روشنی از این  ارائه داد. در نظر اول این مدارک در تضاد با یک دیگر نیز قرار دارند، چرا که نه فقط بدستور در کشور های دیگر   میکردند بلکه معبد نیز بدستور آنها منهدم میگردید (  نویس  از خراب شدن معبد ها در آتن بدستور خشایارشاه اطلاع میدهد). اما تعجب آور نیز میباشد که خشایارشا قبل از انهدام در این معبدها نیایش نیز میکرده است. اما شاهان  خدایان این معبد ها را بعنوان دشمن تلقی نمیکردند. بلکه انهدام این اماکن بیشتر جنبه نظامی داشت، چرا که از یک طرف دیگر این خدایان قادر نبودند از سپاهیان خود بر علیه  هخامنشی پشتبانی کنند و از طرف دیگر نیز نابودی معبدها از نظر  تاثیر منفی بر سربازانی داشت که بر علیه هخامنشیان میجنگیدند، در واقع اعتماد بنفس آنها را متزلزل میکرد. و اگر شاهان  خدایان کشور های مغلوب را به کشور خود آورده بودند هخامنشیان بعد از تصرف  دو باره آنها را به مکان اصلی خود باز گرداندند و حتی این خدایان را نیز پرستش میکردند. در واقع شاهانهخامنشی هم خدایان  را میپرستیدند و هم خدایان کشورهای تحت سلطه را.  معتقد بودن که پرستیدن این خدایان بقاء  آنها را طولانی میکند و در ضمن اختیارات آهورمزدا را برای  میدانستند. از قرار معلوم  زیاد برای شاهان هخامنشی مهم نبوده، بلکه پابرجا ماندن  از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است. با اینکه اول دین  را قبول کرده بود ، اما او در معبد  از کشیشها در باره آینده خود سوال میکرد (oracle). همین  در اورشلیم از کشیش یهودی خواست که برای پسرانش دعا کند. با اینکه در دین  قربانی کردن حیوانات بوسیله  در مراسم مذهبی یک عمل نادرست محسوب میشد این عمل را برای یهودیان مجاز میدانست وحتی پشتیبانی مالی نیز از این مراسم میکرد. اشاعه دین  بقول  شناس  Boyceدر زمان کورش آغاز شد.
اما شاهان هخامنشی با دادن آزادی مذهبی به  در کشورهای تحت فرمان خود و پشتبانی از احداث معبدها منافع اقتصادی و امنیتی امپراطوری را دنبال میکردند. و اینکه در  اغلب به این نکته اشاره میشود که هخامنشیان بردبار و “دمکرات” در مقابل عقاید مذهبی دیگران بودند درست نمی باشد. معبدها از مردم مالیات کسب میکردند و بخشی از این مالیات به درباری ها پرداخت می گردید. در هر معبدی صندوقی وجود داشت به نام “صندوق ”. مسئول امور مالیاتی در این اماکن مذهبی یک ایرانی بود که از طرف دربار تعیین میگردید. این مالیات مذهبی جدا بود از مالیاتی که دولت هخامنشی از دستگاه اداری این کشورها دریافت میکرد. در ضمن با دادن آزادی مذهبی در کشور تحت کنترل آرامش بر قرار میگردید که این امر شکوفاهی و  اقتصادی و در نتیجه درآمد بیشتر مالیاتی را به دنبال داشت. و تا قبل از تصرف  در زمان کامبیز این کشور خطری برای امپراطوری محسوب می شد و به همین علت دولت هخامنشی کوشش می کرد که مرزهای  خود را از صدمه خوردن از این سوی مستحکم کند. راضی نگهداشتن مردم در این نواحی باین سیاست کمک میکرد. از دیدگاه امروزی سیاست مذهبی هخامنشیان در کشورهای تصرف شده منطقی ،خردمندانه و برای آن زمان بسیار مدرن بود. فیلسوف آلمانی هگل با نگاه باین مدرنیته دولت هخامنشی است که اشاره میکند: تاریخ بشریت با امپراطوری هخامنشیان آغاز گردید.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar